توضیحات
بیایید قبل از هر چیزی بزرگترین تصور اشتباه در مورد برندسازی را یادآور شیم. برند شما صرفا محصول، لوگو، وب سایت، رنگ سازمانی و یا نام شما نیست (اینها تنها بخشی از هویت و المان های برند هستند) در حقیقت برند شما بسیار بیشتر از اون چیزیه که شمردیم.
بازار پر از محصولات مشابه است؛ مثل نوشابه های گازدار کولا. برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشون داد باید به اون محصول و یا خدمت هویت بدهیم. استفاده از مانند نام، علائم یا لوگو، رنگهای خاص و مؤلفههای دیگر به همین منظور و با هدف هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، شرکت ها از این طریق تلاش میکنند تا به محصولات شون شخصیت داده و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژهای رو ایجاد کنند. میشه گفت که برند شما چیزیه که در ذهن مشتریانتان ایجاد شده و وجود داره. به عبارتی برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به تکتک تعاملاتیه که با شما، شرکتتان و محصولاتتان داشته است.
برندسازی فرآیند ایجاد و تقویت تصویر ذهنی مثبت نسبت به شرکت یا محصولات یک شرکت در ذهن مخاطب هدفه؛ به عبارت دیگه، برندسازی فرآیندیه که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا میده. برندسازی یه استراتژیه که شرکتهای مختلف اون رو با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خودشون و دادن دلیلی به اونها برای انتخاب محصولشان (در رقابت با رقبا) تدوین میکنند.
هفت رویکرد مختلف برای برندسازی وجود داره که نشون دهنده سیر تکامل برندسازیه. مثل خیلی از افراد و یا آژانس ها، نه روی یک رویکرد مشخص اصرار و پافشاری داریم و نه دنبال این هستیم که آخرین رویکرد برندسازی رو که تا زمانیکه رویکردهای پیشین در سازمان پیاده سازی نشده باشه، موثر نمی افته، برای کلاینت ها و مشتریان مون تجویز کنیم. فرایند و رویکرد برندسازی ما ترکیبی از رویکردهای برندسازی باتوجه به سطح و فرهنگ سازمان و برند خواهد بود.
- رویکرد اقتصادی
- رویکرد هویتی
- رویکرد مصرف کننده محور
- رویکرد شخصیتی
- رویکرد رابطه ای
- رویکرد اجتماعی
- رویکرد فرهنگی